Joulupuu herättää aina tunteita
Lapsena
ihmettelin aina rakkaan joululaulun korskeaa aloitusta: ”Joulupuu on
rakennettu, joulu on jo ovella”.
Lapsuuteni
joulukuusiin ei nimittäin tarvittu nauloja ja muttereita. Hain kuusen yleensä
isän kanssa omasta metsästä ja sain koristella sen parhaaksi katsomallani
tavalla. Kenties vanhempani hieman tasapainottivat koristelua myös yläoksille
ulottuvaksi.
Aikuisena ja
omien lasten myötä suhde joulukuuseen on tullut monisyisemmäksi.
Kuka noutaa
kuusen Tammelantorilta vai tyydytäänkö tänäkin jouluna lähikaupan parkkipaikan
suppeampaan valikoimaan?
Kenellä
perheenjäsenistä on pisimmälle kehittynyt esteettinen silmä ja muototaju
määrittämään, millainen on tasasuhtainen ja kaunis joulupuu?
Joulukuusi
on meidän perheessä tapana koristella ennen joulurauhan julistusta ja
ohrapuuron syöntiä. Koristelun aikana yleensä kaiken hötäkän keskellä
väkisinkin mieli rauhoittuu.
En ole
koskaan ymmärtänyt joulukoristeiden vaihtuvia trendejä, joihin vetoamalla
markkinamiehet syytävät joka vuosi uuden värimaailman, materiaalit ja
koristekuviot joulutunnelman luomiseen.
Joulukuusemme
on läpileikkaus perheenjäsenten elämänvaiheista: sieltä löytyvät sulassa
sovussa vanhat ja uudet koristeet, lasten päiväkotiaskartelut, lahjaksi saadut
ja itse tehdyt koristeet. Väriskaala on epäsovinnainen, sillä kuusen
koristelussakin tunteet menevät harmonian edelle.
Joulukuusen
historiaa on jäljitetty 1600-luvulle asti: joulukuusi yleistyi ensin Saksan
pohjoisosien säätyläiskodeissa. Vähitellen perinne kulkeutui ruotsalaisen
sivistyneistön kautta 1820-luvulla myös Suomeen. Tiettävästi Suomen ensimmäinen
joulukuusi on ollut vuonna 1829 helsinkiläisen paronin kotona.
Joulukuusiperinteen
vakiinnuttamisessa asennemuokkausta tehtiin sittemmin lastenlehtien
kuvitetuissa joulurunoissa ja -saduissa.
Joulukuusi
oli kuitenkin Suomessa vielä 1900-luvun taitteenkin jälkeen vain vauraiden
perheiden ylläpitämä jouluperinne. Maalaistaloissa joulumielen nostattamiseen
riitti kattoon ripustettava himmeli ja kynttilän harras liekki. Moni lapsi
saattoi vielä sata vuotta sitten nähdä ensimmäisen koristellun joulukuusen
koulun joulujuhlassa.
H. C.
Andersenin satu Kuusi on moraalisesti ojentava satu, jossa tiivistyy
joulukuusen jokavuotinen lyhyt mutta keskeinen merkitys joulumielen
nostattajana.
Vuodesta
toiseen tunnen lämpimän mielenliikahduksen, kun viikkosiivouksen yhteydessä
jostain löytyy kuusenneulasia edellisen joulun jäljiltä: joulukuusi tahtoo näin
muistuttaa erityisyydestään myös harmaassa arjessa.
Päivi
Heikkilä-Halttunen
Kirjoittaja
on tamperelainen lastenkirjallisuuden vapaa tutkija ja kriitikko, joka on
paneutunut myös jouluaiheiseen lastenkirjallisuuteen.
PAPPILAN JOULU
Maatialan pappilassa 4.
adventtisunnuntaina 20.12. messun jälkeen klo 16 saakka
Riisipuuroa,
glögiä ja pipareita tarjolla klo 11 alkaen niin kauan kuin riittää. Kaunis
hartaushuone omiin hiljaisiin hetkiin. Svengaavat
joululauluhetket klo 12 ja 14. Päivän aikana mahdollisuus koristella
piparkakkuja.
Tullessaan
voi tehdä hyvää. Pappilan jouluissa kerätään kolehti vähävaraisille
nokialaisille. Kolehdiksi käy kaikki säilyvä kuivatavara (esim. säilykkeet,
kahvi, makaroni, suklaa) tai pieni valmiiksi paketoitu lahja lapselle (esim.
vihko ja kynä, pikkuauto), päälle korttiin merkintä paketin sisällöstä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti